spøkelser på høylys dag..

Jeg har besøkt det som er av kirker, museer og severdigheter her i Terracina.
Bortsett fra Porgatoriekirken i gamlebyen. På toppen av en stor trapp, troner den med sine skjelettutsmykninger. Den ble bygget mellom 1750 og 1785, oppå restene av middelalderkirken St. Nicola, og er det eneste eksempelet på arkitektur fra senbarokken her i Terracina.
En gang jeg spaserte gjennom gamlebyen tenkte jeg at nå skal jeg jammen ta meg en tur inn i den og kikke. Jeg gikk opp trappen, og stoppet for å lese informasjonen ved kirkedøren.
Et par meter innenfor døren sto det et bord med en duk på, og på duken lå det en bok. En bibel antar jeg. I det jeg trådde over dørstokken deiset boken i gulvet, og duken fulgte etter. Jeg kom meg kjapt ut igjen, med en følelse av at jeg ikke var velkommen.




Jeg kom en gang i snakk med en dame fra Bergen, som var på ferie i Terracina, og som sa at hun likte denne kirken så godt. Hun sa hun følte en merkelig nærhet til sin avdøde mor der inne... Og av Terracinesere som bor ved siden av kirken har jeg fått fortalt at det spøker der. Om spøkelset er fra Bergen er uvisst..
Ikke engang pus går inn der..

Spøk eller spøkelse, ikke vet jeg. Jeg har iallefall ikke satt mine ben der igjen.


Kommentarer

Populære innlegg