Visit Lazio!

Jeg fikk lyst til å slå et slag for Lazio. Ikke fotballaget altså, men fylket Lazio som jeg bor i. Man kan ofte lese både i reiseartikler og hos diverse reiseoperatører "besøk det ekte Italia", "opplev det ekte Italia" og "bo i det ekte Italia". Og jeg blir alltid veldig nysgjerrig. For hvor i Italia befinner det ekte Italia seg egentlig? Bor jeg i det ekte Italia?
Det ekte Italia befinner seg svært ofte i Toscana... Eller iallefall nord for Roma.. Nordmenn elsker jo Toscana. Jeg liker Toscana selv jeg altså. Har vært der flere ganger og reiser gjerne dit igjen.Det er vakkert. Det er akkurat slik du har sett det for deg, og drømt om. Bølgende landskap, sypressalleer og maleriske vingårder på toppen av en høyde. Koselige middelalderlandsbyer med restauranter og vinutsalg som shipper det det skal være over hele verden. Joda, det er også Italia. Dog etter min mening ganske tilrettelagt for alle turistene de vet kommer. Og dem er det mange av.

Italia er et langstrakt land. Og forskjellene mellom sør og nord er mange og store. Bare i mitt fylke Lazio, er forskjellene store. Både når det gjelder landskap, dialekt og tradisjoner.
Lazio er fylket som ligger omtrent i midten. Og det har litt av alt. Fjell, daler, innsjøer og kilometer på kilometer med sandstrender. Ja og for ikke å glemme Pontineøyene. Byen over alle byer Roma, og haugevis av små middelalderbyer som er verdt å besøke finner du også her. Noen ved kysten, noen på en fjelltopp. Det har rett og slett svært mye å by på. Autentisk og ujålete. Kanskje litt mindre striglet. Litt sånn "eselører" og " litt støv i krokene" hvis du skjønner hva jeg mener. Men sjarmerende og absolutt ekte.
Og ikke minst vakkert. Bare se på denne videoen. Besøk Lazio sier nå jeg!


Kommentarer

  1. Åhhh mamma mia, hvilken flott video over vakre Lazio !!

    Morsomt å tenke på at vår Villa ligger 7 minutter utenfor Montefiascone by og 10 minutter unna Citta de Bagnoregio !

    Den gang vi kjøpte vår Villa, snakket vi med vår nærmeste nabo, Visentini (visstnok sønn av en kjent finans minister fra gammelt av her i Italia, da mannen idag er godt over 70 år) - at vi hadde lurt litt på Toscana, men der var det sååå veldig dyrt, hvorpå han nesten litt overlegent sa;
    Alle skal til Toscana, noe jeg ikke skjønner, for det er her i Lazio det er så grønt og frodig. Bare vent til sommeren kommer, så vil du se i Toscana brente åkre og enger, mens det her vil være grønt !!

    Glemmer det aldri - og faktisk hadde han rett !

    Morsomt å se hvor mange plasser jeg har sett, og ennå har å se, skjønner jeg. Mange favoritter her, Capodimonte, Marta, Viterbo - selvsagt fra Bolsena hvor jeg nå bor...ja, listen er lang. Elsker jo Italia.

    Morsomme var, da jeg la ut bilder fra Sorrento på Insta, skrev en amerikaner til meg, åhh var der i Toscana for noen år siden.
    Yeah, right tenkte jeg, men dette er tross alt Piemonte ! Gadd ikke rette på henne engang - da jeg tror de fleste amerikanere har bare hørt om Toscana, dessverre ;(

    Ble ingen tur innom Terraccina på oss, synd....men, brått hadde vi kun 2 dager til rådighet, og de ble i SOrrento....men, takk for tips, da jeg de til enn annen gang, god påske !!

    SvarSlett
  2. Rettelse her, Sorrento ligger jo i Campania ;))

    SvarSlett
  3. Takk det samme Helen! Tenkte på deg når jeg så kippet fra Bolsena.Kanskje du så huset ditt? Ja desverre er det nok ofte Toscana folk tenker på når det er snakk om Italia. Men det er jo så mange fantastiske steder å besøke ellers i landet også. Sorrento og Amalfikysten er superfint. Har vært der flere ganger og kjente meg godt igjen på bildene dine:) Vi får fortsette å reklamere for Lazio, og håpe at flere oppdager dette flott fylket.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg