BRRR

Det hender folk spør meg om jeg ikke savner den norske vintern med snø og alt det der. Det gjør jeg ikke. Det jeg kan savne, er innetemperaturen de fleste har i Norge om vinteren. Det å kunne stå opp og tasse barbent ut på kjøkkenet....
Vi har hatt en varm vinter hittil i år. Altså, det er en stund siden vi begynte å fyre opp kaminen om kvelden, men vi har hatt opptil 20 grader (i sola) på dagtid flere ganger i det siste.
Men for noen dager siden kom den lenge ventede "kulda". Det er vel ingen overaskelse at husene her er mer bygd for å holde varmen ute, enn å holde kulda ute. Når solen skinner kan det faktisk føles varmere ute enn inne.
Så å stå opp om morgenen er ikke akkurat en varm fornøyelse, men med tøflene rett foran sengen, og joggebuksa og ulljakka klare oppå dyna kan jeg kle på meg i rekordfart.
Slett ikke alle har innlagt varme i husene sine, og å bruke gass og strøm  er dyrt, så derfor kler man heller på seg litt ekstra .
 Når jeg skal til svigermor er det på med ullsokker og ullgenser. joda hun har innlagt varme, men for å spare ( litt av gammel vane, og litt av nødvendighet) skrur hun den kun på når hun er nødt. Som feks. når hjemmehjelpen truer med å si opp fordi hun holder på å fryse i hjel. Svigermor mener hun bare kan kle bedre på seg. mens hjemmehjelpen som er oppvokst i Tyskland og er vant med varme hus slik som meg, mener bestemt at man skal kle av seg når man kommer inn, ikke på seg. Svigermor selv ser nærmest ut som micelinmannen, i flere lag med ull og fleece, og morgenkåpen oppå der igjen.
Første gang jeg kom til Terracina om vinteren, det var i februar, skjønte jeg at grader kan være ganske misvisende. Jeg tror faktisk at jeg hadde sandaler og bikini i bagasjen for jeg hadde sett at det skulle bli ganske "varmt"...( Det forklarer kanskje hvorfor jeg midtvinters ser turister i shorts og t-skjorte i Roma.)
Jeg trodde jeg skulle fryse i hjel i skinnjakke og joggesko. Inne satt jeg med jakka på og heldigvis hadde jeg også en tykk genser med i bagasjen. For den råe lufta kryper inn under klærne, og 10 grader føles som null. Så skal du hit om vinteren så ikke la deg lure. Ta med varme klær og la sandalene ligge hjemme. De får du helt klart ikke bruk for. Nå skal jeg ut i solen og varme meg.

I solveggen, med lusekofte og en pelskledd venn er det slett ikke så værst. 

Kommentarer

  1. Hahaha....som å høre meg selv.. og se meg selv med lysekofte og greier. Er gift og bosatt i Italia ...i noen år no, og det med grader og å fryse som du skriver ja det er det som har vært noe av det vanskeligste med å bo her. Å jeg kunne ha ramset opp mange episoder. Ja det er kaldt i Norge, men jeg fryser mer her i Italia.

    SvarSlett
  2. Hahaha....som å høre meg selv.. og se meg selv med lysekofte og greier. Er gift og bosatt i Italia ...i noen år no, og det med grader og å fryse som du skriver ja det er det som har vært noe av det vanskeligste med å bo her. Å jeg kunne ha ramset opp mange episoder. Ja det er kaldt i Norge, men jeg fryser mer her i Italia.

    SvarSlett
  3. Hei:) Ja da får du jo sikkert samme reaksjoner som meg også når du sier at du fryser.. "syns DU det er kaldt? Men du er jo norsk!!" ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg