Borte bra men hjemme best

eller var det hjemme bra men borte best. For hvor er egentlig hjemme? Jeg har nettopp kommet hjem fra en uke hjemme i Oslo. Skjønner ? I og med at jeg ikke er i Oslo mer enn et par ganger i året, så er det akkurat som om jeg oppdager byen litt på nytt hver gang. Og jammen er den fin. Nå viste den seg fra sin beste side. Blå himmel, museører på bjørketrærne og tepper med hvitveis. Operaen, Barcode og Tjuvholmen i strålende sol. Det er alltid hyggelig å komme hjem til Oslo.
  Men etter en uke lengter jeg nok litt hjem til Terracina igjen. Jeg føler meg hjemme begge steder, men noen ganger kan jeg nok føle meg som en fremmed både  her og i Norge hvor jeg er født og oppvokst. For det er rart med det. Etter noen år i utlendighet har det nok sivet inn både litt italienske vaner og væremåte. Det hender at ett og annet italiensk ord smetter inn i mellom de norske, og det er ganske ofte jeg føler trang til å hilse buongiorno når jeg går på grorudbussen, og si grazie når jeg står i kassa på meny.

Det hender jeg får spørsmålet skal du ALDRI flytte hjem igjen? Og hva skal man svare på det? Vet du hva fremtiden bringer kanskje? Det sies at "home is where the heart is", og nå er nok hjertet mitt mest her i Terracina.

Takk for denne gang Oslo!







Kommentarer

  1. Kan kjenne meg igjen i det du skriver her, Vivian.

    Men, jeg føler meg nok fremdeles veldig norsk/engelsk, mye også fordi jeg ikke greier å lære meg ordentlig det italienske språket.

    Var i middag her om dagen, hos naboen (du ser noe derfra i mitt siste innlegg)
    Og en engelsk mann var også der, som sa: Hjem er der familien bor.

    Men, vet du hva, jeg var ikke enig med han. hjem er der "fysisk" mitt hus står, og det være seg på Tjøme eller Bolsena eller på landsbygda, så lenge det er våre hjem og alt inni er vårt, så er jeg "hjemme" !

    Som de sier på engelsk: "My home is my castle" - og det tror jeg på :)

    Nyter nyyydelig vår vær her, og straks ut på tur, og neste uke skal jeg også "hjem" - da blir resten av mai mnd i Norge ! Gleder meg til det og jeg :)

    Kos deg masse HJEMME :)

    SvarSlett
  2. Man er forskjellig, og godt er det:) Noen føler seg kun hjemme der de er født, og noen fra første dag, på ett nytt sted. Og ja det å kunne språket, hjelper helt sikkert på det å føle seg hjemme et sted. God tur hjem til Norge, og kos deg. Mai er en fin måned både her og der:)

    SvarSlett
  3. Kjenner meg igjen der. Kan ha hjertet sitt flere steder, tror jeg : )

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg