Ny statsminister! Igjen...

Ikke før jeg hadde begynt å huske fornavnet på statsminister Letta, har vi fått en ny en. Her går det unna i svingene. Etter Belusconis avgang så var det altså Mario Monti. Den stødige erfarne økonomen som virket som han var godt likt ute i Europa. Så var det Enrico Letta. Som jeg liksom ikke hadde fått "helt taket på", før plutselig Matteo Renzi kom på banen. Ung, fremadstormende og Firenzes ordfører.
Ja, jeg skal ikke påstå at jeg noengang har vært mer enn gjennomsnittlig interessert i politikk altså. Men jeg må innrømme at jeg for lengst har kastet inn håndkleet. Hvem som mener hva, hvem som holder med hvem , hvilket parti som ligger godt an på meningsmålingene, og hvem som sist ble tatt for skattefusk.
På nyhetene snakkes det nærmest kun om italiensk politikk. Ja det er mer enn nok av stoff å ta av. Og politiske debatter får du inn med morgenkaffen på hvilken som helst bar enten du vil eller ikke.  De som vet jeg er norsk sier ofte: Du er heldig du! I Norge er iallefall politikerne ærlige og redelige og gjør det de skal! Og ja jeg kjenner at jeg er ganske stolt over de fleste norske politikere.(Det betyr selvsagt ikke at jeg er enig med dem alle). Det hadde vært fint med flere politikere her i Italia også som er politikere for politikkens skyld, som kjemper for noe de virkelige tror på, og ikke bare er med for å få sin del av kaka, eller for å få stikke labbene oppi pengesekken.
Vel så gjenstår det å se om Renzi, mannen som sier han skal forandre Italia og ikke bare bytte ut et par ministere, er den rette til å få Italia ut av denne hengemyra den befinner seg i. Det er vel ikke annet enn å ønske lykke til..Det tror jeg han kan trenge!

 

Kommentarer

Populære innlegg