Kurven med det rare i..

Kokosolje, mandelmelk og himalaiasalt...Jeg ser titt og ofte en oppskrift jeg kunne tenke meg å prøve. Helt til jeg ser en inngrediens jeg ikke har hørt om. Skjønner at jeg ikke lenger henger helt med  på hva som er sundt, nytt og trendy når det gjelder mat hjemme i Norge. Før jul var jeg rundt på nesten hver eneste matbutikk her i Terracina for å finne sirup til pepperkakene. Uten hell. "Hva er det ?"var stort sett svaret jeg fikk. Eller da jeg var på leting etter rømme... "Sur krem? Hva skal du med det??" (Vel, nå som jeg har vendt meg til å bruke yuoghert isteden, har de fått det på coop..) Jeg har nok lagt merke til de skrå blikkene jeg får på innholdet i kurven min når jeg står i kassekøen. Havregryn, basmatiris og avokado er ikke hverdagskost for en gjennomsnittlig italiener for å si det sånn. Ja apropos avokado. Damen foran meg i køen kikket på avokadoen jeg hadde lagt på båndet og sa "Hva er det fornoe?""Avokado", sa jeg. "Og hva bruker man den til?" Det kunne kassadamen svare på:" Du vet den frukten i macedoniaen(fruktsalat) som du ikke skjønner hva er? DET er avokado". Eller da jeg var på Lidl og sto å kikket på innholdsfortegnelsen på en pakke rugbrød.( Grovt brød er nesten umulig å få tak i) og det kommer en dame stormende bort til meg.."Ikke kjøp det. Jeg prøvde det en gang og det smaker helt forfærdelig!" Det var jo godt ment.
 Italienerne er stolte av sine mattradisjoner, (og det har de god grunn til) og de er svært skeptiske til nye ingredienser og utenlandske retter. Du finner hylle på hylle med pasta i alle mulige fasonger, men hyllen med "eksotiske" varer er omtrendt en meter bred. Hvis det idet hele tatt finnes.. Jeg mistenker dessuten at jeg er en av de svært få som plukker med meg noe derfra. Hvorvidt en ferietur i utlandet har vært vellykket kommer  ofte an på hvordan man har spist.."Joda det var forsåvidt fint der. Men maten den likte jeg ikke. Vi spiste ost og brød i en uke.." Sitat svoger om en tur til Paris. Og onkel Gianni ler godt hver gang han forteller om den gangen de var på Ikea og fikk servert syltetøy til kjøttbollene. Vel, jeg har etterhvert lært meg hva som er å få tak i og ikke, og jeg kan ikke lenger (iallefall ikke så ofte) observeres traskende  hvileløst rundt på supermarkedet, letende etter ting de ikke har. Så jeg kan nok bare glemme å prøve meg på det mandelbrødet eller den smoothien jeg sist fant oppskrift på. Ja, jeg syns jeg ser det.. Unnskyld men hvor har dere fiberhusk og linfrøprotein??

Avslørt som fruktsalatens hemmelige ingrediens...

Kommentarer

Populære innlegg