Det går fremover..

Vi skal altså begynne å sortere husholdningsavfallet. Som med mye annet her i Italia er prosessen noe omstendelig. Prosjektet kalles "fra dør til dør". Du setter avfallet utenfor døren din, og så kommer de og henter det. Praktisk? Jo forsåvidt.  Det er bare det at du ikke kan sette ut når det passer deg, eller når du kanskje har mest behov for å kvitte deg med det. Søppeldunkene som står rundt omkring blir fjernet. "Hvis ikke lar folk være å sortere, og kaster alt oppi der". Italienerne har nemlig ikke særlig tillit til seg selv, og frihet under eget ansvar, er et  ukjent begrep.  Så vi  har fått utdelt nye søppeldunker til hjemmebruk. Utstyrt med fullmakt og kopi av samboers id kort har jeg stått i kø. Det er nemlig ikke nok å bevise at man bor i huset man henter dunker til. Folk har nemlig tatt med seg både egne og naboens. For som en kar sa" hmmm.. disse er fine å ha når jeg skal ut og fiske". Køståing er ikke min favorittsyssel her i Italia, og det er ikke Italienernes heller. Men det er en fin anledning til å få utløp for frustrasjon over dårlig system og  organisering ,dårlig informasjon, komunen, staten, og usikkerheten over dette nye."( og enkelte av klagene må jeg vel også si meg enig i.) "Italienerne er slik og Italienerne er sånn, og hvordan skal dette gå!Dette kommer ikke mine gamle foreldre til å skjønne noe av, og jeg er bekymret for katta! Tenk om hun blir innestengt i dunken!!! Og hva når vi skal ha fisk til lunsj, og jeg ikke kan kaste restene med en gang.."(kanskje du kan gi dem til katta..?) Og det er alltid en eller annen som synes han har god grunn til å snike i køen, til de andres høylytte ergelse. Det er litt som å være tilskuer  til en  slags halvannen times improvisasjonsteater, hvor man noen ganger ufrivillig må delta i handlingen .  Og man får et godt innblikk i den italienske folkesjela både på godt og vondt. Her knyttes nye vennskap over felles frustrasjon, og noen får seg nye uvenner. .
Vel. nå står fire bøtter og pryder hagen, pluss en innendørs.  Jeg kjenner jeg har medlidenhet med de som bor i en liten leilighet uten uteplass, som må ha disse innendørs.
Så nå er det bare å holde tungen rett i munnen, i hvilken bøtte jeg skal kaste hva, og når de forskjellige dunkene skal ut på gaten. Organisk skal ut mandag, onsdag og lørdag, plast torsdag osv. Velkommen etter tenker du kanskje. Jo takk for det! Jeg synes det er bra jeg. Og på tide. Det viser jo dessuten at det går fremover her også.. Om enn noe på skeive.

Kommentarer

Populære innlegg