Buongiorno Signora!

La Signora, ja det er altså meg.. Jeg klarer liksom ikke helt å vende meg til å bli kalt signora. Før var det ofte signorina, men det blir færre og færre av dem gitt.. Når jeg kommer inn i en butikk og blir møtt med Buongiorno signora, får jeg lyst til å snu meg for å se om det kommer en eldre frue bak meg. Signora? Jeg?? Som nordmann er man jo dessuten ikke vant til å bruke fru, frøken og herr når man tiltaler noen. Ja ikke arbeidstitler heller for den saks skyll. Her i Italia er det utenkelig å si "du" til noen man ikke kjenner. Man sier De. Og spesielt når personen er eldre enn en selv. Ikke nok med at det for en nordmann føles noe gammeldags og formelt, men det betyr dessuten at man må lære seg en ekstra bøyning av verbene (akkurat som om ikke gramatikken er vanskelig nok som den er..).
Som regel blir man dis når man blir kjent, mens noen , som min samboers eks svigermor,hun skulle ikke ha noe av at Piero sa du til henne (til tross for at de bodde i samme hus en stund..). Nei der var det De, og godmorgen frue ved frokostbordet. Fint skal det være..
Signora..Det får meg liksom til å føle meg litt gammel. Jeg har riktignok passert 40, men dog. Og hva skal jeg si når jeg ringer et sted og skal forklare hvem jeg er? "Ja goddag det er Vivian Rivenes..den fruen som var innom i stad og..."I mitt eget hode ser jeg liksom for meg en mye eldre utgave av meg selv.
Her om dagen var jeg en tur hos legen og det gikk omtrent slik: Buongiorno signora! Jeg: Buongiorno! (burde selvsagt ha svart buongiorno dottore!) Hva heter La signora? Og hvor gammel er La signora? Snakk om å få det inn med t-skje! Ja ja så er jeg vel blitt en signora da..
La signora Rivenes.. .

Kommentarer

  1. I know! På sykehuset var jeg jo på et tidspunkt la signora Torgerstuten. Ekstra vanskelig å identifisere seg med! ;-)

    SvarSlett
  2. Ha ha! Ikke så lett med disse utenlandske navnene vettu! Denne legen sa flere ganger ett ord jeg ikke forsto. Og jeg: Scusi? Come? Og så skjønte jeg at det var etternavnet mitt han prøvde seg på...:D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg