Melograno

Har ofte sett den i frukt og grønt avdelingen, og har alltid tenkt "hva bruker man den til?"
Men så leste jeg en artikkel om granateplets fantastiske egenskaper. Den er proppfull av c vitaminer, antioksidanter, vitaminet B6 og noe som heter polyfenoler. Sistnevnte gjør at den har positiv effekt på kolesterolet i blodet,og reduserer dermed noe av skaden et usunt kosthold medfører. Den reduserer også risikoen for visse krefttyper.Så hva er vel bedre enn å starte dagen med litt granateplejus? Jeg brukte jussentrifugen jeg kjøpte for en stund siden, med de beste intensjoner om å lage meg div. juiser hver morgen( den har for det meste tatt opp plass i skapet..) Men jeg anbefaler å heller gjøre slik: Klem rundt på skallet. Du hører en slags "poppelyd". Det er frøene som løsner fra skallet. Fortsett til lyden opphører. Skjær et lite hull i skallet, og klem jusen rett i glasset. Eller spis rett og slett frøene. Da får man i seg fiber også.

 For det ble mye søl med sentrifugen, og det så nærmest ut som jeg hadde slaktet noe på kjøkkenbenken..
Saften er ganske syrlig, så jeg tilsatte saften av et eple. Friskt og godt!
Eneste ulempen er at den er ganske dyr. Over tre euro for kiloen!
Men jeg ser at naboen har et tre...(neida jeg skal ikke gå på slang. Jeg er da bedre oppdratt enn som så..)

  
 
 
Posted by PicasaDet sies også at inntak av granateple kan senke pulsen og mottvirke stress. Den skal t.o.m kunne redusere fettet rundt magen!  Så hva er vel bedre nå når julen og fet mat er i anmars?

Kommentarer

  1. Jeg er veldig glad i melograno og spiser den som den er når jeg kommer over den. Min nabo har også et tre fullt i melograno. Jeg syns det er for flaut å spørre om jeg kan få dem, så det som skjer er jo selvsagt at de henger der til de detter ned. Synd! Og jeg står i kjøkkenvinduet og sikler etter dem..... :-(

    SvarSlett
  2. Å! Det er jo synd at de går til spille. Her i Terracina finnes det noen trær i offentlige parker, men de blir selvsagt rensket før frukten er moden..

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg