Søndagssysler



Sto opp kl seks. Umulig å få sove når man har for mange tanker som svirrer oppi toppen. Hadde dessuten fått det "ærefulle" oppdraget å lage sugo al chinghiale. Altså tomatsaus med villsvinkjøtt .Det er vanligvis mannen i huset som tar ansvaret for sugolagingen. Hadde fått oppskriften NØYE forklart opptil flere ganger etterfulgt av "c'e la fai?" ( klarer du det?). Snakk om tillit..
Vel like greit å skride til verket. Jo lenger den koker jo bedre blir den. Here goes..

Jeg freste hakket gulrot,selleri,løk, hvitløk og en liten chilipepper i en halv kopp olivenolje. Så hadde i kjøttdeigen og lot den steke med.  Deretter hadde jeg oppi det andre kjøttet. (Flere typer kjøtt gir bedre smak).I mitt tilfelle villsvinkjøtt, et par svineribben og en trost. Ja du leste riktig. Trost. Som vi tilfeldigvis hadde liggende... Trost blir nærmest sett på som en delikatesse.Så helte jeg over et glass vin og  tilsatte krydder. Jeg brukte einebær, laurbærblad og rosmarin. Så lot jeg det putre til det meste av vinen hadde kokt inn/dampet bort. Til slutt hadde jeg oppi to bokser hermetiske tomater og nesten en hel flaske med silte tomater. Må selvsagt smake til med salt. Lot det så stå å putre på svak varme et par timer. 
Kl 10 var sausen klar. Tror det er første gang jeg har laget lunsj før jeg har spist frokost. Følte meg uansett ganske italiensk når jeg startet dagen ved grytene..


Frokosten inntok Emma og jeg på bar før vi tok oss en spasertur på stranda.




Så var det pranzo hos svigermor med medbrakt pastasaus..

Kommentarer

Populære innlegg