Torta di fichi

Sommervarmen kom så og si over natten, og det samme gjorde fiknene. Fiken var noe jeg forbant med julen og nøtter, og jeg hadde aldri smakt den ferske varianten før jeg flyttet ned hit. Nå er det en av mine favoritt frukter. Og det er tydligvis fuglenes favoritt også, så her gjelder det og plukke før de tar for seg.


 
 

Her er en oppskrift på fikenkake, og man kan selvsagt bruke en annen frukt hvis man ikke får tak i fiken.
125g smør
150g sukker
2 ts bakepulver
75g hvetemel
100g hasselnøttmel
3 egg
50g hakkede hasselnøtter
6 fiken
Rør smør og sukker til en krem, ha så i egg og det tørre vekselsvis. Strø over hakkede nøtter.
Stekes på 180 grader i 55-60 min.

 
 
Posted by Picasa

Kommentarer

  1. Fiken har jeg aldri sett i naturen. Forbinder det bare med jul her hjemme.

    SvarSlett
  2. Jeg kan love at de er veldig gode!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg