Hjelp!


På Termini togstasjon i Roma, er det mange som ser sitt snitt til å tjene seg noen ekstra euro. Jeg snakker ikke om lommetyver. Nei, jeg snakker om de som står ved billettautomatene, og som vil hjelpe deg enten du vil eller ikke. De som tilbyr seg å bære bagasjen for deg og stemple billetten din. På plakater rundt omkring oppfordres det til å kun henvende seg til uniformert personell om du trenger noen form for hjelp.
 Jeg er hverken av første eller andre kategori. Misforstå meg rett, det er hyggelig å hjelpe altså. Men  hver gang jeg beveger meg rundt på stasjonen eller i Roma, blir jeg stoppet av alle mulige folk som ønsker info av en eller annen art. Kinesere som lurer på hvor de skal kjøpe biletter, italienske turister som lurer på hvilken metro de skal ta til Peterskirken. Det var engelskmannen som lurte på om flytogbiletten hans var til første klasse.. ( litt fin på det..?) "nei men du må huske å stemple!". Inderen som spør når toget til Napoli går, fordi han ikke klarer å lese tabellen uten briller. Den italienske speidertroppen som lurer på om det er langt å gå til Trevifontenen.. Listen er lang og jeg svarer da etter beste evne. H&M sier du? Den ligger i Via del Corso. Rett frem! Nei, dessverre jeg snakker ikke fransk. Spansketrappen? Den veien!  Beklager men jeg snakker ikke spansk heller. Ja du må betale i kassen før du bestiller i baren...

For en stund siden, da jeg var på en av mine Roma -jeg har behov for å forsvinne litt i mengden- turer, ble jeg stoppet i Via del Corso, Romas mest kjente og folksomme handlegate. Og før jeg får sukk for meg får jeg en mikrofon stukket opp i ansiktet. "Vi er fra nyhetene på rai uno( typ NRK 1) Mener du det er opptimisme å spore blandt italienerne når det gjelder landets økonomiske situasjon ?"HÆ?! Jeg ba pent å få slippe, og sa spør heller en italiener. Men nei. Jeg fikk da fram noe mer eller mindre fornuftig, og om det ble vist på TV er usikkert. Som det ofte er i slike situasjoner, så kommer man i ettertid på hva man ønsket å svare. At jeg ville kjefte litt på  politikere og mafia, og si at italienerne kanskje kan skylde seg selv når de stemmer på folk som Berlusconi..
 Det var kanskje like greit. at jeg kom på det litt for sent.




På reisefot.. En, hvis jeg skal gjette, østeuropeisk dame spurte meg hvor hun fikk kjøpt bilett til flytoget. Og jeg svarte ser du den gabinettoen der borte? DER får du bilett. Hun så litt rart på meg. Og heldigvis husket jeg at bod/kiosk heter gabiotto og ikke gabinetto, FØR jeg sendte henne avgårde til toalettet for å kjøpe bilett..Så skulle du få øye på meg ved en bilettautomat på Termini stasjon, er jeg altså ikke en av de du bør passe deg for. Jeg hjelper og svarer så godt jeg kan.  Helt gratis!


Kommentarer

  1. Herlig innlegg !!

    Ja, ganske kaotisk på den tog stasjonen der.....puuh....

    God helg til deg, og jeg nyter deilig sommer vær i Norge, dog ikke lenge, retur alt tirsdag, men til da...skal jeg nyyyyte kommende helg ;)

    Ciao

    SvarSlett
  2. Takk for det! God helg der opp i tropevarmen:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg