til felles..



Han trasker kilometer på kilometer i stekende sol, og bena synker ned i sanden for hvert skritt han tar. Jeg ligger under en parasoll og lurer på om jeg skal ta meg et bad, eller kanskje jeg bare skal snu meg. Han spør  om jeg vil kjøpe et strandhåndkle. Indisk bomull, beste kvalitet. "Nei takk, jeg har", sier jeg. Det er dessuten nesten helt likt det han selger. "Mitt er større", sier han." Og det er jo hull i ditt". "Du har rett i det" sier jeg, "det er hunden sin feil". Han ler. "Du er ikke italiensk", sier han.  "Det ser jeg på ansiktet ditt". "Jeg er norsk", sier jeg. Han er fra Bangladesh. Og plutselig har vi noe til felles. To "stranieri" (utlendinger) som bor i samme by. han i fem år og jeg i ni.

Dessuten snakker vi samme språk, litt gebrokkent italiensk, som vi begge roser den andre for å ha lært seg. Han viser meg strandhåndklærne sine en siste gang før han sier. "Jeg har disse fargene her, men jeg liker ditt bedre. Vakker farge. Ciao!"

Kommentarer

Populære innlegg