det gjenstår å se..

Historien er kjent. Noen har mast seg til å få et dyr i huset, og har forsikret deg om at de skal ta seg av det. Men det går ikke lang tid før du hører deg selv si at det var jo du som skulle stelle med den, men nå er det allerede jeg som gjør det. Akkurat slik gikk det da vi fikk fisken i hus. Klippfisken.



Jeg dro på markedet for å handle klippfisk eller baccala som det heter her. "Hva!" sa fiskehandleren da han hørte at det var første gang i livet jeg kjøpte baccala. Jeg, en nordmann. halvt nordlending atpåtil. Jeg var noe rådvill der jeg sto, med noe som for meg virket som uendelige valgmuligheter. "Men du vet hvordan du skal tilbrede den?" sa han. "Nei" sa jeg, "men det er min mann som skal kokkelere".
Fisken kom i hus, og han som skulle ta seg av den la den i vann. Et par tre dager må til for å gjøre den mindre salt, og vannet skal skiftes ofte.
"Har du skiftet vann på fiksken ? Nei.. Har du skiftet vann på fisken? Nei.. Nå var det jo du som skulle ta deg av den! Du skal iallefall tilberede den!!"

Den står og putrer på ovnen i skrivende stund. Jeg har fjernet skinnet, slåss for å få ut beina, og fulgt oppskriften til punkt og prikke. "Den er veldig enkel" sa han som skulle lage den.
Det tar to timer fra begynnelse til slutt. Det gjenstår å se om den blir god...

Jeg er ikke spesielt glad i fisk. Jeg vet det er sunt, men jeg hater bein. Jeg har blitt litt flinkere til å spise det, og har etterhvert også forstått at ikke all småfisk er "kattfesk", som jeg kaller den. Men i oppskriften står det at denne passer til sarte ganer... Blir det bra skal dere få oppskriften.
Det gjenstår å se..

Kommentarer

  1. Da er jeg spent på om det ble en bra fiske middag på deg ??
    Kan innrømme jeg heller har aldri kjøpt eller tilbredt klippfisk !! hahahaha

    SvarSlett
  2. Vet du det ble faktisk godt! Litt salt, så den burde ha ligget i vann litt lenger. Jeg har fryst en bit, så jeg skal nok lage det igjen;)

    SvarSlett
  3. Ang dyr; Vi måtte i fjor avlive hunden vår.

    Den som viste og husket at valper må ut om natta og at det kan være ganske surt i oktober-november-desember, gikk for å utsette innkjøp av ny hund til litt varmere og lysere tider. Den delen av husholdningen som lett og elegant sover over sånt hadde veldig dårlig tid med å skaffe seg valp.

    Gjett hvem som har stått ute i morgenkåpe gjennom vinteren på ulike tider en helst ville ha sovet?.. (bra det finnes ullmorgenkåper)

    SvarSlett
  4. Så trist at dere måtte avlive hunden deres! Ja, det der en nok en klassisk situasjon. Det er veldig koselig med valp, men jeg husker at jeg syntes det var ganske deilig når Emma var blitt litt større og "ting" hadde gått seg til :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg