Brrr

Først og fremst GODT NYTT ÅR! Med det nye året kom også vinteren. "Nå er det vel nesten som hos deg" sier italienerne. Om natten kryper gradestokken ned på minussiden. Bilen starter noe motvillig om morgenen og vannet i skålene som står ute har fryst til is. "Dette er da ingenting" svarer jeg.. Trenger jo ikke å røpe at jeg er blåfrossen på tærne og går med tre lag under jakken...
I fjellet lenger inn i landet er enkelte småbyer isolerte pga av all snøen som har falt, og folk anbefales å holde seg hjemme. Her er man ikke forberedt på denne typen vinter, og det blir fort krisestemning.
Det kan jo virke litt komisk for en nordmann. Men med hus som ikke er isolerte, sommerdekk og skoler uten varme som fungerer, er det lett å forstå at kulda byr på utfordringer.

At det noen ganger nesten er varmere ute enn inne er ganske normalt. De siste nettene har vi sovet med to dyner og jeg kler nærmest på meg under dem når morgenen kommer. Her er det ikke snakk om å tasse barbent ut på kjøkkenet for å sette på kaffen om morgenen. Joda det er fint med årstider. Men tre hadde holdt i massevis for min del. Vår du skal være hjertelig velkommen!

Min nesevarmer.




Kommentarer

  1. Venter liksom på at vi her i Bolsena også skal få snø...men, enn så lenge ikke sett noe til den....;(
    Hadde nesten håpet litt på det, da jeg nå har kjørt ned bilen min fra Norge, og den har 4-hjulstrekk og vinterdekk på, MEN som min mann så kjekt påpekte, det har ingen andre her i Bolsena, de kjører med sommerdekk !
    Ja, minus grader på natt her også, så her er varmen på og vi i sin tid (gudskjelov) innstallerte norske varmekabler i badet, og gud som jeg er glad for det vinterstid !
    Ikke no' er så kaldt som fliser !
    Gulvene her er tre gulv, og det er faktisk lunere å gå.

    Ja, artig å se hvordan italienere klager på kulda, og kler seg som om de skulle til nordpolen....;)

    Artig å se forskjellene, og jeg trives veldig med italienske vintre, men enn så lenge så er de uten snø......MEN, jeg ser det muligens kommer slutten av neste uke...!!!

    Nyt vinteren og ønsker deg og en flott start på ett nytt og spennende år !

    Hilsen Helen

    SvarSlett
  2. Nei, snø håper jeg ikke på. Da blir jeg nok værfast her oppe "på berget":) I dag øser regnet ned, men i morgen kommer solen tilbake. Velkommen skal den være!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg