Artisjokker fra Sezze

I helgen gikk den årlige artisjokkfesten i Sezze av stabelen. Masse folk, musikk, boder, smaksprøver og selvsagt lassevis med artisjokker. I fobindelse med festen eller sagraen som det heter, så hadde de forært 2000 artisjokker til pave Francesco, Frans...som dere kaller ham i Norge. De ble deretter tilberedt og servert i de diverse kantinene for de fattige som vatikanet styrer.
Artsjokkene trives vist spesielt godt i sezzeområdet på grunn av det ligger i le av Lepinifjellene mens det kommer mild havbris inn fra det Tyrrenskehav.


 Folk kommer fra fjern og nær for å få med seg "La sagra del carciofo".
Hvem kan motstå et lite esel.. Ikke jeg.

 Med bestemte skritt mot matbordet. Piero er stor fan av artisjokker.



Vi hadde tenkt til å kjøpe med oss artisjokker hjem. Men etter å ha spist pasta med artisjokker, frityrstekte artisjokker, grillede artisjokker, artisjokker i eddiklake, pluss litt til hadde vi liksom fått nok. Jeg tror faktisk det blir en stund til neste gang.. Men godt var det.

Gamlebyen i Sezze. Den nyere delen og artisjokkproduksjonen ligger på nedsiden.

Kommentarer

  1. Ser det er sesong her også i alle grønnsaksbutikkene, kommer kanskje fra Sezze?

    Men jeg har ennå ikke våget meg på å prøve å tilbrede .... har dog smakt grillede hos en italiensk nabo, veldig godt !!

    Deilig mai måned nå, nyt og kos deg ;)

    SvarSlett
  2. Ja kanskje det :) Det er stort sett mannen i huset som kokkelerer når det er artisjokker på menyen. Jeg renser de visst litt feil.. Men jeg kom over en blogg - Carolines gourmet- der hun beskriver hvordan det gjøres. Den var til god hjelp. Ha en fin fin mai du også!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg