Svalestup

Da jeg var liten og bodde i blokk på Kalbakken, hadde vi et svalerede på balkongen. Siden den gang har jeg ikke akkurat hatt nærkontakt med svaler. Helt til nå..
Fra soveromsvinduene i Casa Emma kan du være vitne til et den fineste luftakrobatikk. Svalene har ede oppunder takstenene, og siden leiligheten er høyt oppe, så farer de rett forbi vinduene mine. Noen ganger har jeg vært redd for at de skal komme susende inn av det åpne vinduet. Men de har nok mer kntroll enn som så.
Derimot kommer de seg av og til inn i oppgangen gjennom en åpning oppe under mønet. Her om dagen fant jeg en liten stakkar forskremt i trappen. Jeg hentet et håndkle og bar den ut og satte den på bakken. Naboen var raskt på pletten for å se hva jeg drev med. "Å nei, du kan ikke sette den på bakken. Svaler flyr ikke fra bakken." Ved nærmere ettertanke så har jeg vel aldri sett en svale på bakken..De har visst for lange vinger, til å "ta av" fra bakken. "Du må ta den med opp og kaste den fra vinduet". "Å, men den er liten, kanskje den ikke flyr så bra" Sa jeg. " Da kommer den til å dø alikevel" sa naboen. Harde bud...
 Vel, jeg tok med meg svalen opp igjen, men jeg satt den i vindusposten og sa."Hoppe får du gjøre selv". Ikke vil vel jeg være ansvarlig for å ha sendt den til de evige jaktmarker.
Og etter å ha fått summet seg litt kastet den seg utfor og fløy av gårde. All well that ends well.



Kommentarer

  1. Kjære Vivian !

    kjapt innom, vil bare få takke deg for fine råd :)

    Enn føler seg jo så maktesløs i en slik situasjon...og selvsagt hjelper det ei, når vi ikke behersker språket...noe særlig....ciao Cara :)

    SvarSlett
  2. Ja det er sikkert og visst. Og bare hyggelig:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg