Ta et strå...

Jeg har plukket mine tre første jordbær fra våre egne planter. Jordbærsesongen er så smått i gang, og ingen er gladere enn meg for det. For jeg rett og slett elsker jordbær! Vi fikk noen planter av en kollega av P som produserer en del grønnsaker og jordbær, og det ser jammen  ut som om de små plantene trives her hos oss.  Det skyldes ikke mine grønne fingre for å si det sånn...

Visste du foressten at det finnes en ettertraktet jorbærsort som kun vokser her i Terracinaområdet?
På slutten av 50 tallet foreslo et franskt såfrøfirma, for bøndene har i området,at de skulle plante en jordbærtype ved navnet La Favette. Firmaets håp var at de skulle spre denne jordbærtypen rundt om i verden. La Favettaen er mindre enn andre jordbærtyper, men rødere og søtere. Det gikk derimot ikke som franskmennene hadde håpet, for det var kun her i området at jordbærplantene fant det jordsmonnet og klimaet den likte. Foruten her i området kan man finne bærene på fruktmarkedene i Roma, hvor de er svært ettertraktede. Så skulle du finne jordbær fra Terracina på din Romatur, så vet du at de er av beste sort.

To på strå og ett i magen. Og flere skal det bli.

Kommentarer

  1. Elsker jordbær, jeg også !

    Har masse i kjøkken hagen min på vår Villa...MEN, der har ikke kommet like langt som dine, stort sett bare blomster og ett og annet kart kan skimtes...men, du er nok lenger sør enn meg....
    MEN, når det er sagt, så får vi jo jordbær flere ganger i Italia, du sikkert også, og det er ikke alle forunt !

    SvarSlett
  2. Nei vi er heldige der:) Vi har nok kommet litt lenger enn dere ja. I dag blir det jordbær til dessert. Ikke mine egne, men gode alikevel. Og så er det jo så sunt:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg