To gode naboer

Godt naboskap er viktig. Jeg har blitt kjent med et par av mine i gamlebyen. To sympatiske eldre damer som heter Antonietta og Vincensa. Vincensa halte oss med inn til seg for å vise oss huset og hagen, og jo, flott det var det. Jeg har jo ikke kjent henne mange dagene, men godordene "hagler" allerede. "Nei, så flink du er til å snakke Italiensk! Og du skjønner jo ALT jeg sier! Er du glad i dyr sier du? (Hun har den søteste kanin hoppende rundt i hagen sin) Ååå du er vel skjønn! Når du får besøk så må vi vise dem huset mitt. Jeg vil nemlig selge,men det må bli til nordmenn! Men ikke si noe til min datter! Vil du ha noen sitroner? Rosmarin?"
Anonietta derimot har fortalt Piero det meste om seg og sitt. Mens jeg pusset rekkverket på balkongen, hørte jeg Piero ramse opp navn på foreldre og besteforeldre. (Antonietta bor rett under meg) Hun ville jo vite hvilken "rase" han tilhører.Kanskje det er noen hun kjenner. Han kom noe bestyrtet opp til meg og sa: "Jeg sa til henne at "frue, du må da ikke fortelle hvor mye du får i pensjon, og at du er helt alene, til folk du ikke kjenner! Iallefall ikke i disse dager! Men hun bare feide ham av og sa, "ja men du er da slik en hyggelig fyr!"
Ellers går det framover med oppussingen. De gamle flisene på kjøkkenet er borte og nye er oppe. Maleren er i gang med å sparkle tak og vegger. Jeg har bært sekk på sekk over skulderen, med fliser og "murpuss" avgårde. Akkompagniert av Vincensa som stikker hodet ut av vinduet. "Neiii, så flink du er! Er dere ferdige for dagen? Ja, men du kommer vel tilbake i morgen??"

Nye fliser kommer på plass!
Hvis noen ønsker å leie er det bare å ta kontakt!

Kommentarer

Populære innlegg