Pizza



Lørdag kveld tilbringes ofte med venner, i en av Terracinas pizzeriaer. Jeg er pizzafan. Og kunne ha spist det ofte. Spiser jeg ikke pizza på lørdagen, blir det gjerne en pizzabit på søndagen. Ingen helg uten pizza..Sånn sett burde jeg kanskje bodd i Napoli, pizzaens fødested..
Da jeg var hjemme i Oslo og ryddet meg ut av leiligheten, fant jeg denne boken som jeg hadde helt glemt at jeg hadde. Om Napoli, pizzaens historie, med fine bilder og oppskrifter.
De eldste skrevne pizzaoppskriftene ble nedtegnet i Napoli i 1858, men napolitanerne hadde kjent til retten siden 1700 tallet. Mange tror at pizzaen kommer fra USA . En napolitaner kom med følgende protest. "Vi oppfant pizzaen, og hva har amerikanerne gitt oss i gjengjeld? En eske å bære den i!" Og da den amerikanske presidenten Eisenhower i 1952 sa til pressen at han hadde spist bedre pizza i New York enn i Napoli forårsaket han diplomatiske tumulter. 
Det finnes bare en autentisk pizza. Tomatpizzaen- i to opprinnelige versjoner. Marinara med hvitløk, oregano og olivenolje. Og Margherita med mozzarella og basilikum. Og den skal selvsagt bakes i vedovn. Det er "normal høflighet" og tilby de du er sammen med å smake en bit av pizzaen din. Du får selvsagt en bit i bytte. 

Kommentarer

Populære innlegg