Helt genial!

Når man lærer seg et nytt språk så skjønner man virkelig hvor mange ord man kan på sitt eget morsmål. At jeg kjenner navnet på massvis av ting, typer og sorter, at jeg kan beskrive noe i minste detalj, gjenfortelle en historie, eller slå av en vits, er ting jeg ikke har ofret en tanke og tatt som den største selvfølge. Helt til jeg ble sammen en italiener som snakket svært lite engelsk, og etterhvert flyttet ned hit...
 Jeg har til tider bannet og sværtet, lest og pugget, ja til og med grått mine modige tårer i ren frustrasjon. Jeg har ved flere anledninger hatt lyst til å fortelle en histore, men etter et raskt overslag i hode funnet ut at mange av de essensielle ordene manglet i mitt ordforråd, og derfor holdt kjeft.. Før mitt første viktige jobbintervju her nede skrev jeg ned alle spørsmål og svar jeg trodde de ville spørre meg om, og pugget. Kjempenervøs for at jeg ikke skulle finne ordene når jeg trengte dem under intervjuet. (Jeg fikk jobben!). Det har vært noen misforståelser, og min sambo har til tider ledd så tårene har trillet (ofte til min forargelse..).
 Vel, nå etter snart fem og et halvt år her nede, må jeg si at jeg begynner å ta det å yttrykke det jeg ønsker på italiensk som en selvfølge også .Jeg bryr meg mye mindre om at jeg av og til snubler litt i ordene, eller bøyer et verb feil. Mangler jeg et ord, bruker jeg et annet, eller beskriver meg fram til det. Men det hender jo at jeg gjerne skulle ha visst det eksakte navnet på en eller annen "dings", som man ikke engang finner i ordboka. Men så kom jeg over denne..
 
Her finner du navnet på alt fra verktøy, hattetyper og krydderurter til fuglearter og alle delene på en bil."You name it". Ganske enkelt genialt!
her finner jeg ord jeg ikke engang kunne på norsk.
Posted by Picasa

Kommentarer

  1. Den fikk alberto av mamma til jul for noen år siden. Genial!!

    SvarSlett
  2. Til og med fin å sitte å bla i. Sjelden jeg gjør det med ordboka for å si det sånn..

    SvarSlett
  3. En sånn må jeg bare skaffe meg, jeg forsøker å lære litt italiensk. Jeg simpelthen elsker Italia, og reiser dit så ofte jeg kan både for å kose meg og for å sykle. Jeg leker med en drøm om å sykle fra nord til sør eller i det minste deler av strekningen, eller bare det å være der noen måneder av mitt liv for å leve og se landet fra sykkelsete.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg